20130820 formand@ekml.dk

“6 fine dage med flyvevejr og en punktering”

En god idé
på et klubmøde hos Albatros for ca. et halvt år siden afstedkom at vi nedsatte et Ölandstur-udvalg på 5 personer. Efter nogen disput , om turen skulle finde sted i uge 30 eller 31, endte det med, at valget faldt på uge 31, traditionen tro, for i uge 31 er vejret jo altid godt (eller er det??) .

 

Planlægningen
blev gjort med Piet og NielsA som ankermænd. Der blev indkøbt kort, Malmö TMA 1:250000, 19 ialt. Mulige ruter med flyvepladser undervejs blev overvejet.
Den 1. juni fløj en delegation på 2 fly med NielsA, Freddy, HansL og Lolo til Öland/Borglanda for at tale med formanden for flyveklubben på Borglanda og for fra oven at sondere terrainet over Sydsverige til Öland.
11.-12. juli foretog NielsA og Piet endnu en tur til Öland for at afprøve andre ruter, efterprøve flyvepladserne på ruterne samt sammenligne kortet med virkeligheden. Denne tur gav megen relevant information om alternative pladser for sikkerhedslanding, ikke mindst delvist nedlagte militære pladser og civile pladser som var mere eller mindre brugbare. En militær plads, Knislinge blev brugt til oplagring af væltede træstammer fra januarorkanen, men var dog delvis brugbar men tvivlsom. Ved at studere Notam og ringe til pladserne og studere deres hjemmesider, fik vi dannet os et godt billede af mulighederne på forhånd. De største pladser (bl.a. Ronneby) havde delvist sommerferielukket eller der pågik asfaltarbejder i perioden. På denne tur blev også forberedelserne til navigationskonkurrencen på Öland gjort.

 

Den planlagte afgangsdag, lørdag 30. juli, nærmede sig
men vejrudsigten lovede ikke godt. Meteorologerne holdt i dagene før hårdnakket på, at flyvning på ingen måde var anbefalelsesværdigt, hverken lørdag eller søndag. Der var udsigt til CB’er med højde på 30000′ og masser af regn.

Derfor blev afgangen udsat til mandag 1. august.
Det viste sig nu at det faktisk blev flyvevejr om søndagen, men det erkendte vi først lørdag eftermiddag og valgte at bibeholde afgang mandag. Søndag holdt vi et sidste forberedelsesmøde i klubhuset, stort set alle mødte op, og de sidste brikker blev lagt på plads. Det blev besluttet at flyve Måløv, Bokeberg, Smålanda, Borglanda, altså nordruten, da der på denne rute var flest alternative landingsmuligheder.

 

Afgangsdag mandag
mødtes vi så i Måløv kl. 8 til morgenmad. Vejret så ikke for godt ud, men der var udsigt til opklaring over middag. CarstenP og Anne-Marie havde tilbudt at køre den uundværlige følgevogn og de ankom ved 9-tiden og blev derefter fyldt HELT op. Ikke en ccm gik til spilde og traileren med klubflyet blev spændt bagefter.

PeterT ankom fra Jylland, landede på den lange svæveflyvelandingsbane (Danmarks største) ikke langt fra Måløv, og Vagn ankom fra KMS/Holbæk. Det var lokalt flyvevejr, men strækningsvejr til Öland var det endnu ikke blevet. Minimum 2500′ var nødvendigt over Skåne for at give god glidehøjde.
Ved middagstid indtelefonerede NielsA den fælles flyveplan Måløv-Hässleholm/Bokeberg, med 9 fly afgang 1315 og med 3 fly afgang 1600. Aksel fra Ringsted klarede sig selv. 2 fly skulle flyve på vinge. Vi adviserede EKVL som tilbød os at åbne flyveplanerne for os i luften, hvorefter vi blev sendt videre til Copenhagen Information, som i det nordlige Sjælland sendte os videre til Malmö CTR. Her gik der lidt mudder i det, idet de ikke helt forstod ideen med at lave een flyveplan med 12 registreringsnumre, som individuelt skulle åbne sin flyveplan. Og Malmö CTR kan være vanskelig at høre nord for Helsingborg. De fleste skulle også i kontakt med Ljungbyhed TMA for gennemflyvning heraf og videre tilbage til Malmö CTR 124,85 MHz for at lukke flyveplanen. Men det gik og alt blev bragt på plads efter et par telefonsamtaler fra Bokeberg med Malmö. Malmö har rigeligt at gøre med fly, som er under anflyvning til Kastrup.

I Bokeberg var der mulighed for tankning med Hjelmco 91/96UL (UnLeaded) brændstof , en brændstoftype, som de fleste småfly med under 200 hk bruger i Sverige. Og så bød de på våfflor og kaffe for 30 SEK og ingen landingsafgift.

 

Bagsidevejr
Da vi havde vestligt bagsidevejr og det var blevet ret sent på dagen, blev det på Bokeberg besluttet at flyve direkte til Öland og ikke via Smålanda flyveplads ved Alvesta. Planen var også at 7-8 svenske UL-fly fra Smålanda ville følge med os til Öland, men vejret var for dårligt og de ville komme senere (hvilket dog desværre aldrig blev til noget på grund af vejrsituationen i Skåne i ugens løb).
Alle nåede velbeholdent frem til Borglanda på Öland ved 18-19-tiden via Kalmar CTR. Da vi fløj på en hverdag, var næsten alle CTR og TMA åbne, så der skulle arbejdes lidt med radioen, dog ikke Ronneby. På en weekenddag ville kun COIF og Malmö CTR være aktive.
Der blev rejst telte og foretaget fælles indkøb af pizza’er (hvad ellers). Drikkevarer i form af rigelige mængder dåsesodavand og -øl til en billig penge, importeret fra DK , havde PerP sørget for.
Deltagere var:
9-101 Rans S6, Vagn
9-185 Minimax, CarstenM, fra Skibby
9-192 Rans S6, Ib
9-222 Jora, Johnny og Amir
9-242 Allegro, Aksel, fra Ringsted
9-246 Allegro, HansL og Lolo
9-249 Eurostar PeterT og JørgenP
9-253 Allegro, HansH og Thore
9-256 Flightstar, (klubfly, på trailer)
9-259 Allegro, HansN og Djep
9-274 Savannah, PerP og LarsT
9-284 Savannah, NielsA
9-285 Savannah, Freddy
OY-EJJ Epervier, PeterH og Piet, fra Ølstykke
SE-??? , Eurostar, Ronnie og Rane, fra Ljungbyhed
CarstenP og Anne Marie med følgebil og trailer med 9-256 Flightstar.
Selvkørende var Arne og datter Lene samt Søren.

 

Tirsdag
stod vi op til en dag med solskin. Berit passede Ölanda Flyveklubs klubhus og sørgede for stort morgenbord til os alle. Vi betalte hver 500 SEK for morgenmad, landinger og brug af klubhus i 5 dage. Piet og NielsA holdt morgenbriefing og foreslog fri flyvning, men fællesspisning om aftenen ved Sandvik Flyveplads hvis den ikke var for våd. Der blev fløjet løst og fast, landingsrunder, og klubflyet blev samlet og var flyvende over middag. Et enkelt fly (ref. kraftig bekendt) kunne ikke dy sig for at rekognoscere Sandvik og måtte sande at den var VÅD. Hvad værre var var dog at der var PPR på pladsen, et brudt PPR var “en sak för polisen”, men 1 times tid senere og uden politiindblanden kunne den ydmyge pilot dog forlade pladsen med en vellykket soft-field start (pinden i maven fra stilstand/taxi, fuld gas, hængende i ground-effect pinden langsomt frem, flyvefart og afgang).

Følgebilen havde kajakker med og Anne Marie og HansH tog sig en tur på østkysten medens Vagn og CarstenP (forgæves) prøvede at spotte dem fra luften. Arne og Lene havde cykler med. Ellers var der cykler til leje på pladsen. Andre gik til byen Borgholm tæt ved, som er en meget hyggelig by og velbesøgt af sejlfolket, bl.a. Aksel havde været der ad søvejen for år tilbage og mindedes den meget positivt.
Da Sandvik var ude af billedet blev der bestilt bord til aftensmad på restaurant Värdshuset Höjden nær Borgholms Slott.

Som sædvanligt første tirsdag i måneden var der klubmøde, som blev holdt på restauranten. Freddy gjorde det kort. Eller kom maden? Han (Freddy) havde brugt flere dage på at få justeret sin motor efter forskrifterne, så ham så vi ikke så meget til i perioder. –

 

Onsdag stod på navigationskonkurrence
og efter Berits morgenbord ved morgenbriefing 0900 fortalte Piet og NielsA om detaljer.

Alle plottede 21 poster ind på kortet, og der måtte højst bruges 100 minutter fra start til landing, idet der var strafpoint for at komme for sent hjem. De langsomste fly fik et tillæg i forhold til de hurtigste, piloter uden navigatør fik 25% ekstra point. 1030 lettede det første fly. Een af posterne (landing i Sandvik) måtte desværre udgå så de fleste fly nåede hjem inden tidsfristen udløb. Opgaverne gik ud på at identificere et ‘objekt’ i landskabet og besvare et spidsfindigt spørgsmål, som ville bekræfte at flyet havde været over det korrekte sted. Ved en uformel ceremoni om eftermiddagen udråbtes Lars Toft i Savannah til vinder (uden navigatør). Nr. 2 blev Ib i Rans S6 (uden navigatør) og nr. 3 Vagn i Rans S6 med Anne Marie som navigatør.

En journalist dukkede op og fik sig en artikel med hjem om Berit, vindkänslighet, navigationstävling og UL-flyvning.

Resten af dagen gik med flyvning og skoling i klubflyet. Aftensmaden klarede nogen selv og andre gik via restauranten ved Borgholm ned til Borgholm by, hvor et tilbud på skr.89 uden begrænsninger fristede. Senere tog vi hjemme i klubhuset Berits kaffe og lækre kager og småkager. Hun arbejdede fuld tid medens vi var der!
I øvrigt var det en “meget let” uge 31 at deltage i: Morgenmad, frokost, aftenkaffe og kage sørgede Berit altid for var i klubhuset, mod betaling. Benzin havde aldrig været lettere: Bare praje Berit, Sören eller Jörgen, taxi’e flyet hen til tanken midt på pladsen, jordklemme på og fylde op med 100LL Hjelmco AVGAS i pistolen. Betaling sidst på ugen til 9 SEK literen.

 

Torsdag var der landingskonkurrence
og atter var det Piet og NielsA der ved morgenbriefing 0900 forelagde reglerne. Alle 3 landinger ville tælle med (landing før stregen gav minus 5000 point, de første 5 meter efter stregen gav +10000, de næste 10 meter gav +5000 og 0 point fra 15 meter og frem) , mange fik minuspoint for at lande før stregen. Der skulle flyves i hold af 3 fly for at afvikle konkurrencen inden for en rimelig tid. Der måtte flere omkampe til. Vinder? Af respekt for Freddy ville dette ikke blive afsløret før til afskedsfesten!

Om eftermiddagen var 4 fly på Ölanda/Byxelkrok på nordspidsen og spise is, men go-kart blev det ikke til. Om aftenen var der fælles grill med hjemmelavede burgere, kartoffelsalat, pølser og brød med LarsT ved grill-saksen.

Den musikalske underholdning klarede Carsten (guitar, sang, Eggersdorf-violin med katte- og stålstrenge), Anne Marie (guitar, sang), Lene (tværfløjte) og HansH (harmonika).

 

Sidste hele dag, fredag
foregik med fri flyvning og skoleflyvning. 7 fly (9-192, 9-242, 9-185, 9-249, 9-284, 9-253, 9-222) fløj til Byxelkrok, vandrede 3-4 km til byen for at få frokost , korv/mos/läsk og vandrede en anden snedig vej tilbage med hjælp af en indfødt (hold Sverige rent, følg en dansker til lufthavnen). På vandreturen tilbage til lufthavnen forsøgte vi at finde nogle af Ölands orkideer, dog uden succes.
Om aftenen blev grill’en tændt igen og klubbens mesterkok (en af dem) LarsT lavede lækre grillbøffer. Dertil brød, kartoffelsalat og pænt anrettet salat. Som de andre aftener hvor vi spiste ‘hjemme’ sad vi bænket uden for i fintfint vejr .
Formand Freddy havde et specielt diplom at uddele. Det skulle gives til den mest frygtløse, nysgerrige og udforskende co-pilot. Modtager var Anne Marie, der havde fløjet på Allegro, Rans S6, Jora og Savannah og ?. (billede savnes)
Sören, der bestyrede flyvepladsen og formand for Flyveklubben, fik en tak for at vi måtte være der, håndgribeligt i form af 4 kasser øl af vor overflod, til deling på pladsen.
Berit og hendes hjælpere på madholdet fik tak og blomster for indsatsen.

Så var det vinder af landingskonkurrencen. Det viste sig at 4 fly fik +15000 point, derpå omkamp, derefter atter omkamp mellem Ib og Peter Trærup, hvorefter Ib vandt med +10000 mod Peters +5000 point.
Senere spillede Carsten inden for til kaffen og der blev med Berits, Sörens m.fl.’s hjælp sunget flere svenske viser. Også Lene og HansH var med.

NielsA havde været i kontakt med meteorologen angående hjemrejse. En front skulle passere os i løbet af natten og lørdag formiddag, men lørdag efter 14 skulle det være muligt at flyve til Danmark. De fleste ville flyve hjem via Bokeberg, nogle få (2T folket) via Smålanda for eventuel tankning. Mats Ekberg, instruktør på Smålanda, ville sørge for at der var brændstof tilgængeligt i det tilfælde, at nogen af os kom forbi. Der var lovet gns 15 kt modvind i det vestlige bagsidevejr, men ved at flyve så tidligt som muligt, undgik vi de største vindhastigheder.

 

Hjemflyvningsdagen lørdag
stod vi op til mørk himmel og finregn, undertiden byger. NielsA kunne ved morgenbriefing 0900 fortælle at meteorologen stadig lovede flyvevejr efter 14, dog kun sønden om langs kysten til Bokeberg og ikke inde i landet, hvor der ville være for mange cb’ere. En gruppe gik i gang med at sætte klubflyet på trailer, og alle pakkede deres telte og grej sammen. Ved 13-tiden klarede det op og ½ times tid senere lettede de første med kurs mod Bokeberg via kysten.

Farvel til Borglanda

…….and the Holy Place (ingen sverigestur uden das)

Vejret var ganske pænt og det var en køn tur langs kysten. Kurt havde endnu en gang sørget for våffler og kaffe på Bokeberg og formanden sørgede for benzintankning (91/96UL). NielsA havde som på udturen indtelefoneret en fælles flyveplan for 11 fly Bokeberg – Måløv med afgang 1700 og alle kom af sted til tiden. CarstenM fløj direkte til Skibby og Aksel direkte til Ringsted på deres egne flyveplaner.
Da det var lørdag var Kalmar, Ronneby og Ljungbyhed CTR/TMA lukkede, så det var bare kommunikation med Malmö CTR, hvilket gjorde det lidt enklere. Men igen var der rod med at Malmö ikke rigtig forstod det med een indtelefoneret flyveplan for 11 fly. Det gik dog, og alle nåede velbeholdent Måløv ca. 18, idet Vagn og PeterT dog blot gik henover og videre til henholdsvis Holbæk og Jylland. Følgebilen kom frem til Måløv ved 1930-tiden.

Vi var forskånede for uheld. En Rans S6, 9-101, fik torsdag udsættere ved fuldlast, hvilket langt om længe blev henført til snavsede luftfiltre. Udover det kun et punkteret forhjul.
Set i bakspejlet en dejlig tur med lidt udfordringer for de fleste hvad angår radiokommunikation. Ruten til Öland blev pga. dårligt vejr ikke som planlagt og også et par dage senere. Men der var flyvevejr på Öland alle dagene. Det ville have været dejligt at besøge lidt flere sydsvenske flyvepladser, men det må blive en anden gang! Og til sidst en tak til udvalget, for det store arbejde med at samle info og arrangere turen!

Skribent: Vagn
Foto: Vagn m.fl.