3037 6343 lars.toft@ekml.dk

Alle 14 fly nåede på vores Sommertur til Siljansnäs frem til Siljan Airpark og Siljansnäs Flygklubb lördag. Efter at have lukket flyveplanerne i luften hos Sweden Control og strukket benene i Höganäs Flyveklub, var näste destination Tidaholm (Flyveklub) ca. halvvejs til Siljansnäs, for tankning. Dog skulle eet fly (m. 582 motor – godt gået) ned et par gange mere for tankning.
I Tidaholm böd de på kaffe og forfriskninger og efter et par timers hvil gik turen videre til Siljan Airpark, hvortil de sidste fly ankom ca. 20:00. De medbragte pölser blev grillet og vi blev mennesker igen. Det var en lang tur! – De fleste indlogerede sig i egne medbragte telte, andre i hytter og 4 i KSAK`s fine hus med bad osvosv.

Söndag stod den på gratis flyvning fra 8:00 til solnedgang, landingsrunder, övelser i sideglidning og märkelandinger (og ikke stall i drej). Söndag aften var der däkket op til middag (medbragt forloren skildpadde), hårdkogte äg og festtaler.

Mandag kunne alle som havde lyst lyst få en halv times flyvning i en svensk flygbåd (Seamax) med instruktør Anna inkl. landing på Siljan (søen). Mandag aften ankom 2 stk LongEZ fra EKRK og et par norske UL fly som er på rundtur i det skandinaviske. – Mandag blev landingskonkurrencen afholdt med 14 deltagende fly. Menuen mandag aften: pölser m.bröd!

Læs mere om hvad der der sker rundt om Siljan. Flere af os så også et par traner ved 5-tiden om morgenen, som vandrede rundt ude på landingsbanen.

Tirsdag formiddag flöj vi i til flok 30-40 minutter nordpå forbi Mora til Älvsdalen, hvor en dansk tidligere luftkaptajn holder til. Vi blev budt på kaffe og kage og grillpölser m.is. Om aftenen gik turen til Leksand med bil, hvorfra M/S Gustav Vasa bragte os ud på Siljan i fälles udflugt til Rättvik og retur, en tur på ca. 3 timer. Peter Palmbo besögte os med sin FIB, trikevinge med gummibåd…eller omvendt.

Onsdag flöj 6 fly en tur til Malung (Flyveklub), men der var 5 km til byen i 30 gr. varme og det var for langt, saa derfor fortsatte vi til Dala Järna (Flyveklub), hvor vi kunne få en god frokost ca.1 km fra pladsen. En tur på ialt ca. 90 nm.

Torsdag blev navigationskonkurrencen afholdt med 9 deltagende fly (2 måtte tage hjem og 1 fly skulle repareres). Det var en fin tur på 2 timer hvor 17 spörgsmål skulle besvares. Torsdag aften afholdtes afskedsmiddag på det lokale hotel, hvor rresultaterne fra landingskonkurrencen og for navigationsturen blev afsløret. Navigatiosturen havde Ingrid og Peter lavet. – Om vinderne havde fortjent at vinde, vides ikke med bestemthed, men konkurrencerne var dybt “uretfærdige”, meget underholdende og lærerige.

Stort set hver dag trak det op til towering CB`er på eller rundt om pladsen om eftermiddagen, men ellers var det et rigtigt fint vejr.

Afgang hjem fra Siljansnäs var sat til fredag ca. 10:00, via Tidaholm for tankning og Höganäs. I Höganäs blev flyveplanerne indgivet til Kastrup Briefing, så vi kunne krydse grænsen reglementeret. 2 fly vendte næsen hjem allerede onsdag.

Alle fly nåede velbeholdne hjem ca. kl.18:15 fredag.

Uheld på turen: 2 punkteringer.

mvh
Albatros/Piet

ps
Moralen kunne være:
– Medbring altid det nødvendige håndværktøj* og de nødvendige materialer* i flyet, så du kan klare mindre reparationer og en punktering.
*) bl.a. slange, lappegrej, “donkraft”, kraftig tape osv